7/11/2008

Empat Perjuangan Penting


1. MEMPERKASAKAN SEGALA PERINTAH ALLAH SWT DAN MENGHAPUSKAN SEGALA LARANGANNYA.


Firman ALLAH SWT;
Mafhumnya; Dan hendaklah ada di antara kamu satu kumpulan menyeru (berdakwa) kepada kebajikan (mengembangkan Islam), dan menyuruh berbuat segala yang baik, serta melarang daripaa segala yang salah (buruk dan keji). Dan mereka yang bersifat demikian ialah orang-orang yang berjaya.


Sabda Nabi Muhammad saw;
Maksudnya; Perintahkanlah yang baik walaupun kamu tidak mengerjakannya dan laranglah kemungkaran walaupun kamu tidak menjauhinya.

2. MEMPERLUASKAN SEGALA SUDUT ILMU PENGETAHUAN


Firman ALLAH SWT;
Mafhumnya; Dan tidaklah (betul dan elok) orang-orang yang beriman keluar semuanya (pergi berperag); oleh itu, hendaklah keluar sebahagian sahaja dari tiap-tiap kumpulan di antara mereka, supaya orang-orang (yang tinggal) itu mempelajari secara mendalam ilmu yang dituntut di dalam agama, dan supaya mereka dapat mengajar kaumnya (yang keluar berjuang) apabila orang-orang itu kembali kepada mereka; mudah-mudahan mereka dapat berjaga-jaga (dari melakukan larangan Allah swt)


Sabda Nabi Muhammad saw;
Maksudnya; Barangsiapa yang berkehendak akan dunia maka ke atasnya ilmu, barangsiapa yang berkehendak akan akhirat maka ke atasnya ilmu dan barangsiapa berkehendak kedua-duanya maka ke atasnya ilmu jua.
Maksudnya; Barangsiapa yang berkehendak kepada kebaikan maka akan difahamkan Allah swt kepada mengenai agama.



3. MEMPERHEBATKAN PENGUASAAN PERUNDANGAN ISLAM


Firman ALLAH SWT;
Mafhumnya; Sesungguhnya Allah swt menyuruh kamu supaya menyerahkan segala jenis amanah kepada ahlinya (yang berhak menrimanya), dan apabila kamu menjalankan hukum di antara manusia, Allah swt menyuruh kamu menghukum dengan ad
il.


Sabda Nabi Muhammad saw;
Maksudnya; Ketika Rasulullah saw mengutus Muadz B. Jabal ke Yaman, Beliau telah bertanya kepada Muadz. Sekiranya ada masalah yang berlaku di sana, apa rujukanmu? Maka jawab Muadz; al-Quran. Sekiranya tiada menerangnya dengan jelas. Maka al-Hadis dirujuk dan sekiranya tiada dengan jelas maka aku akan berijtihad berpandukan keduanya. Rasulullah saw menepuk dadanya sambil memuji kebijaksanaan Muadz.


4. MEMPERTINGKATKAN KOMITMEN DALAM KERJAYA


Firman ALLAH SWT;
Mafhumnya; Dan dialah yang menjadikan kamu dari bahan-bahan bumi serta mengkehendaki kamu memakmurkannya.


Mafhumnya; Kemudian setelah selesai sembahyang, maka bertebaranlah kamu di muka bumi (untuk menjalankan urusan-urusan masing-masing), dan carilah apa yang kamu hajati dari limpah kurniaan Allah Swt.


Sabda Nabi Muhammad saw;
Maksudnya; Sesungguh Allah swt menyukai apabila amalan seseorang itu dikerjakan dengan cara bersungguh-sungguh.

0 comments:

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails

kalendar

Penulis Blog

My photo
Seorang pengamal undang-undang syarie yang tinggal di utara tanah air...Nama sebenar adalah Muaz ibn Marzuki al-Hayazi ibn Ahmad al-Kedahi Berminat dengan perkongsian ilmu mengenai Islam.

artikel terkini