11/24/2009

Aqiqah : Satu Teori Kefahaman

Aqiqah pada bahasa bermaksud potong. Pada segi syarak bermaksud haiwan yang disembelih untuk bayi sewaktu mencukur rambutnya. Hukumnya adalah sunat muaakad sahaja kepada wali ke atas anak atau bayi tersebut yakni membawa maksud bapa atau datuk.

Sabda nabi yang bermaksud “Rasulullah saw ditanyakan tentang aqiqah, sabda Baginda saw : “Allah SWT tidak sukakan al-‘Uquq (Putus silaturrahim – derhaka), seolah-olah Baginda saw tidak suka sembelihan itu dinamakan sebagai aqiqah. Sabda Baginda saw : “Barangsiapa yang dikurniakan anak lalu dia suka untuk melakukan ibadat kerananya maka lakukanlah ibadat itu” diriwayatkan oleh Abu Daud.

gambar hiasan ini disunting dari blog.fatiniz.com


Sabdanya lagi, bermaksud “Bersama bayi itu aqiqah, maka tumpahkanlah darah untuknya dan tanggalkan daripadanya perkara yang menyakitkan (iaitu kekotoran dan najis) diriwayatkan oleh Bukhari”.

Sunat aqiqah ini dilaksanakan diwaktu bayi dilahirkan dengan cukup sempurna sifat dari perut ibunya dan berterusan sehinggalah bayi tersebut mencapai usia baligh. Setelah mencapai usia baliqh bapa atau walinya tidak lagi dituntut. Namun anak itu boleh melakukan aqiqah untuk dirinya sebagai memenuhi perkara yang tertinggal.

Disunatkan lagi bahawa menyembelih seekor kambing untuk anak perempuan dan dua ekor untuk anak lelaki. Situasi pada zaman sekarang pula, di mana kebiasaan masyarakat membahagikan seekor lembu kepada tujuh bahagian. Maka, konsep yang sama digunakan iaitu sebahagian untuk anak perempuan dan dua bahagian untuk anak lelaki.


Syarat-syarat Aqiqah :
1. Orang yang menyembelih adalah ISLAM.
2. Binatang yang disembelih mestilah cukup umur ;
a) Kambing biri-biri : Satu tahun lebih dan ke atas.
b) Kambing biasa, unta dan lembu : Dua tahun lebih dan ke atas.
3. Binatang yang hendak disembelih mestilah sihat yang masih mempunyai hayat mustaqqirah (tidak sakit dsb)
4. Penyembelihan itu hendaklah memutuskan halkumdan urat merih.
5. Penyembelihan hendaklah dilakukan dengan cepat dan sekaligus.
6. Alat untuk sembelihan hendaklah tajam. Tetapi dilarang mengunakan kuku atau gigi atau tulang. Maka digalakkan mengunakan pisau.
7. Penyembelihan itu mestilah keran Allah SWT dan bukannya keran yang lain selain Allah SWT.

Selain tuntutan melakukan Aqiqah diwaktu mencukur rambut bayi, maka terdapat beberapa lagi amalan-amalan sunat dilakukan bersama pada hari ketujuh. Di antaranya ialah memberikan nama yang baik kepada bayi tersebut seperti Abdul Rahman, Abdul Syukur, Mujahid dan sebagainya. Dilarang di dalam Islam memberikan nama-nama yang membawa maksud yang buruk sebagai contoh “hamiah” bermaksud api neraka dan banyak lagi.

Seterusnya, menyedekahkan emas atau perak yang sama timbangan dengan rambut bayi yang dipotong. Mudah-mudahan anak itu nanti menjadi seorang yang suka bersedekah dan murah rezeki. Disunat juga, melakukan “tahnik” iaitu membelah bibir bayi dengan buah kurma atau apa-apa makanan manis. Hikmahnya ialah semoga bayi tersebut menjadi seorang bersifat sopan santun, berbudi pekerti, manis senyuman dan sebagainya.

Manakala sunat-sunat yang dituntut dari aspek pengurusan aqiqah pula ialah dimasak terlebih dahulu daging dengan masakan yang manis dan disedekahkan daging dan kuahnya kepada orang miskin. Tulang binatang yang diaqiqahkan pula janganlah dipatah-patahkan. Memadailah dengan dipotong pada sendinya sahaja dan manakala kakinya disedekahkan kepada bidan di dalam keadaan mentah.


Islam telah menyarankan perlaksanaan aqiqah kerana didapati manfaatnya yang amat jelas. Ibadat ini juga mendapat pahala dan ganjaran yang besar daripada Allah SWT. Malahan lagi, hubungan persaudaraan yang telah wujud dapat dirapatkan, baik sesama ahli keluarga mahupun jiran tetangga. Oleh itu, diharapkan semoga amalan ini terus dilakukankan oleh umat Islam hari ini supaya ianya akan terus kekal ke generasi akan datang.

2009, 24 November, Kulim Kedah Darul Aman. Ibnu al-Hayazi (Jurnal & Artikel Ilmiah 11/09)

1 comments:

GoldSniper said...

alhamdulillah, 27hb11/09 yg lepas sy baru mengaqiqahkan anak sulong sy.

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails

kalendar

Penulis Blog

My photo
Seorang pengamal undang-undang syarie yang tinggal di utara tanah air...Nama sebenar adalah Muaz ibn Marzuki al-Hayazi ibn Ahmad al-Kedahi Berminat dengan perkongsian ilmu mengenai Islam.

artikel terkini