11/23/2009

Lukisan Kemenangan Terpancar Di Sebalik Pengorbanan….

Meneroka pelusuk seantario dunia demi memenuhi tuntutan rohani. Menyimpan azam yang pasti tinggi untuk melaung semangat harmoni. Biarlah beribu cercaan dan kutukan. Teruskanlah keberanian dan kemampuan selagi diri yakin teguh..

Hujan dan hutan belantara, itulah antara halangan dan dugaan yang harus ditempuhi. Tetapi kesabaran menjadi benteng penyelamat. Samada terkubur atau lebur begitu sahaja. Nun jauh di luar jendela rumah, kelihatan seorang lelaki mengalas beg dan melangkah longlai. Destinasi dituju tiada diketahui. Pelbagai lemparan dan andaian terus diperkatakan. Namun, sudah pasti pandangan kita penuh pendustaan.

Langkahan pada awalnya nampak tiada bermaya, namun dipertengahan panas perjalanan, langkahan tadi terus bersaing. Arah dituju masih samar, ancaman yang menunggu belum dipersiapkan. Mampukah diteruskan atau cukup di situ. Seadainya, dihentikan perjalanannya sudah tentu langkahan sebelum ini menjadi sia-siaan.

Persimpangan di hadapan bukan lagi empat tapi menjadi lapan. Dua kali gandaannya. Cukup memberi erti pengorbanan bukan sekadar melukis dan juga mewarnai. Penat lelah perjalanan kini tiba ke destinasi. Segala keperitan yang saban hari dilalui sudah kian pergi menghilang bersama nafas-nafas kegembiraan. Apa tidaknya, impian selama ini yang dinanti menyapa menjadi milik hakiki.

Segulungan pengiktirafan dan penghargaan sedang berada di dalam gengaman erat jari jemari tangan. Lelaki yang mengalas beg itu telah begelar graduan. Bangganya pada hari itu, tiada lagi dinafikan. Lukisan Kemenangan Terpancar Di Sebalik Pengorbanan…. Begitulah kenikmatan dalam mengejar kekayaan ilmu.

0 comments:

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails

kalendar

Penulis Blog

My photo
Seorang pengamal undang-undang syarie yang tinggal di utara tanah air...Nama sebenar adalah Muaz ibn Marzuki al-Hayazi ibn Ahmad al-Kedahi Berminat dengan perkongsian ilmu mengenai Islam.

artikel terkini