11/23/2009

Pengajaran


“Cerita ini mengisahkan seorang pelajar dan gurunya dalam sesi dialog

mereka yang memberi impak yang amat mendalam dalam kehidupan seharian”


Dialog ini terjadi di antara pelajar dan gurunya dalam satu masa yang penuh dramatik. Sungguhpun, penceritaan ini tidak begitu panjang akan tetapi manfaat yang dapat diambil sudah cukup memberi satu persepsi baru kepada umat sejagat......


Kuala Lumpur, Julai 2009...

Sekumpulan pelajar dari sebuah sekolah agama yang terletak di utara semenanjung telah membuat satu lawatan sambil belajar ke sebuah institusi pengajian tinggi awam di Lembah Kelang. Lawatan tersebut disertai seramai 20 orang pelajar dan seorang guru. Perjalanan mereka mengambil tempoh masa yang panjang hingga menyebabkan mereka semua keletihan setiba di sana.

IPT manakah menjadi pilihan mereka?


Mereka telah mengambil keputusan untuk berehat terlebih dahulu sebelum memulakan lawatan mereka ke IPTA tersebut. Hotel budget di ibu negera menjadi tempat menginap mereka. Kerenah pelajar-pelajar jelas tertampak, apabila ada dikalangan mereka yang mengadu tidak selesa bermalam di Hotel itu. Guru mereka hanya menasihat supaya ingat tujuan mereka datang ke sini.

Bagaimana penerimaan pelajar-pelajar di atas nasihat tersebut?


Keesokkannya...

Kesemua delegasi dari SMA itu bergerak menuju ke IPTA pilihan mereka. Perjalanan dari hotel mengambil masa hampir 30 minit kerana terpaksa menghadapi kesesakan jalanraya yang teruk di ibu kota. Demi mencari sebuku pengalaman, mereka tetap bersemangat merendah liku jalanan untuk ke sana.


Di IPTA...

Pelajar-pelajar terus melangkah kaki dengan penuh jayanya dan semangat mengelilingi IPTA. Semua sudut diperhatikan. Segala pusat dan bilik dilawati mereka tanpa merasa segan silu. Ada dikalangan mereka yang bersua kenal dan bertegur sapa dengan orang-orang di sekitar sana. Pelbagai bangsa dijumpai, ada yang datang dari timur tengah, selatan asia dan termasuk negara Malaysia sendiri.


Nun di hujung astaka rehat, sedang berborak seorang guru dan dua pelajar rombongan. Dari jauh seolah-olah mereka sedang bertengkar mengenai sesuatu. Tapi apabila diamati, sebenarnya satu perbualan ilmiah sedang berlangsung...



Ikutilah perbualan menarik mereka.....

0 comments:

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails

kalendar

Penulis Blog

My photo
Seorang pengamal undang-undang syarie yang tinggal di utara tanah air...Nama sebenar adalah Muaz ibn Marzuki al-Hayazi ibn Ahmad al-Kedahi Berminat dengan perkongsian ilmu mengenai Islam.

artikel terkini