12/10/2009

Penyakit Moden

Ulasan :

Sebenarnya penulisan ini bertajuk “Wabak Remaja” dan telah dihasilkan pada 24.06.2008. Namun ianya tidak dapat dipaparkan di dalam blog ini kerana terlepas pandang. Maka hari ini saya mengambil kesempatan untuk berkongsi pandangan dan percambahan pemikiran dengan pembaca semua mengenai masalah anak muda sekarang melalui tajuk yang diberikan nafas baru“Penyakit Moden”.

Akhir-akhir kita dapati anak-anak muda atau remaja sudah hanyut dibuai era kecanggihan teknologi dan keserenokkan. Inilah yang membimbangkan kita umat Islam kerana gejala seperti ini bakal mengundang bala dan malapetaka Allah SWT. Cukup sudah pengajaran yang Allah SWT turunkan di Acheh, Yogjakarta, Bandung, Pulau Pinang dan sebagainya.

Dalam mengejarkan kehidupan yang sempurna dengan sudut tamadunnya namun kita masih dibelakang pada sudut akhlak dan moral belia dan remaja kita. Cetusan-cetusan idea golongan muda juga tidak pernah jemu demi menyambung budaya songsang mereka. Realitinya, kita sama-sama dapat menyaksikannya seperti gejala rempit, clubbing atau disko, coupling atau berpasangan, dadah, syabu dan banyak lagi.

Budaya songsang ini terus berkuasa di bumi kita tetapi penyelesaiannya tampak begitu sukar. Pelbagai inisiatif yang dilakukan pihak kerajaan demi memulihkan pemikiran dan moral mereka malangnya semuanya tidak memberi sedikit kesan dan perubahan. Seolah-olah tuang air di atas daun keladi tiada sebarang impak kepadanya.

Sedar atau tidak semua ini berlaku adalah daripada kesilapan struktur pemerintahan dan perundangan kita. Bukan untuk menunding kepada mana-mana pihak tetapi ini adalah hakikat yang telah berlaku dan pasti akan terus berlaku. Islam telah membuat satu titik tolak mengenai semua hal dalam kehidupan malangnya kita umat Islam yang mengingkarinya. Akibatnya semua ini bercambah pesat hasil daripada ketidakpekaan umat Islam dalam melaksanakan tuntutannya.

“Barangsiapa yang mencari agama (cara hidup dan budaya) selain daripada Agama Islam, maka ia kembali Allah SWT (PenciptaNya) dalam keadaan yang rugi (dalam kesesatan)”

Berdasarkan ayat di atas jelas menunjukkan kepada kita bahawa Allah SWT melarang hambanya mencari dan mengutip sebarang ajaran, fahaman, prinsip dan cara hidup selain daripada Agama Islam.

“Sesungguhnya agama disisi Allah SWT adalah ISLAM”

Penjelasan ayat-ayat Allah SWT ini sudah cukup untuk menegaskan bahawa Allah SWT menyuruh hamba-hambanya agar berpegang pada al-Quran dan al-Sunnah. Tiada sedikit pun pengeceualian untuk kita mengabaikannya dengan melakukan larangan dan tegahanNya.

Kegagalan pihak-pihak tertentu yang bertanggungjawab dalam menyelesaikannya turut memberi satu tamparan yang hebat kepada perkembangannya. Apa tidaknya, hukuman kesalahan, tindakan susulan, tangkapan dan keanjalan sistem pemerintahan menyuntik kepada peningkatan peratusan masyarakat yang terlibat dalam gejala berkenaan.

Sedih, apabila melihat anak-anak muda kita bangsanya MELAYU dan agamanya pula ISLAM mengadai maruah hidup dan memperdagangkan kesucian Islam ditembok-tembok, jalanan, bawah jambatan, pusat membeli belah, pusat hiburan dan sebagainya demi mendapat keserenokkan yang celaka untuk seketika waktu.

“Penzina perempuan dan penzina lelaki maka sebatlah daripada tiap-tiap keduanya seratus kali sebatan”

“ Sesungguhnya arak, judi, pemujaan berhala dan mengundi nasib dengan batang-batang anak panah adalah semata-mata kotor (najis/keji) dari perbuatan syaitan”

“Dan janganlah kamu campakkan dirimu di dalam kebinasaan, maka perelokkanlah sesungguhnya Allah SWT menyukai kepada orang-orang memperelokkan diri”

Rangkaian firman Allah SWT ini memperkukuhkan lagi laranganNya terhadap hambaNya supaya mengerjakan yang makruf (kebaikan) dan meninggalkan yang mungkar (kejahatan). Kenyataan ini ditujukan kepada semua pihak samada orang awam, anak-anak muda, orang tua, pemimpin, pemerintah dan segenap lapisan agar mentaatiNya.

“Setiap di antara kamu adalah pemimpin (ketua) dan setiap di antara kamu bertanggungjawab di atas apa yang telah dipimpinnya”

Saya hadirkan pembuktian al-Quran dan Al-Sunnah ini adalah semata-mata untuk mengajak semua supaya tidak leka dan alpa dengan kemewahan serta sentiasa menjaga hati supaya mengingati tuntutan dan larangan Allah SWT .

Konklusinya, segala kesesatan, kefasikan, kerosakkan, keruntuhan akhlak dan budaya masyarakat adalah berpunca daripada kesilapan dan tindakan kita sendiri dalam melayani arus kehidupan yang penuh dengan pancaroba. Semua pihak harus bertanggungjawab dalam menanggani dan menyekatnya dari terus bermaharajalela. Bermula dari institusi yang kecil iaitu keluarga, kampung daerah, pekan, negeri dan negara umumnya. Usahlah menyalahkan orang lain ataupun pihak-pihak berkuasa sahaja.

Kejahatan dan kemungkaran itu asalnya daripada nafsu. Nafsu itu lahir dalam diri sendiri bukannya paksaan atau orang lain. Memerangilah nafsu sendiri sebelum memerangi nafsu orang lain.

“ Kita baru menempuhi jihad yang kecil, selepas ini kita akan menempuhi jihad yang besar. Apa itu jihad yang besar kata sahabat? Jawab Rasulullah saw; jihad yang besar ialah jihad melawan nafsu sendiri”

0 comments:

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails

kalendar

Penulis Blog

My photo
Seorang pengamal undang-undang syarie yang tinggal di utara tanah air...Nama sebenar adalah Muaz ibn Marzuki al-Hayazi ibn Ahmad al-Kedahi Berminat dengan perkongsian ilmu mengenai Islam.

artikel terkini