1/06/2010

Nafkah & Isu-isunya


Tajuk :
Hari ini, golongan wanita atau isteri wajar memberi nafkah kepada suami sekiranya suami tidak berkemampuan menyediakan peruntukkan nafkah keluarga yang secukupnya dengan sempurna. Erti kata lain, membantu tanpa mengharap pembalasan dari suaminya....

Ikutilah sesi diskusi di bawah :


Nik Suhaimi
seorang zaujun wajib myediakan nfkh m'ikut kemampuannya... sbg zaujah pula yg m'punyai pdptan sdiri, boleh mggunakn budi bcara dlm m'bantu zaujun dari segi perbekanjaan kluga dgn syarat bukanlah semua bebanan tgggjawb t'sebut diletakkan di atas bahu zaujah sepenuhnya
Isn pada pukul 1.19 pagi ·

Ibn Al-Hayazi
Alhamdulillah. Syukran Tuan Nik Suhaimi...Aku mengahargai pandangan yang diutarakan. Bahkan, pandangan tersebut juga sangat disanjung disokong. Namun, aku merasakan kontek budicara itu agak nampak boleh dirungkai sedikit untuk membawa maksud kepada bantuan tetap tetapi tidak menetapkan kadarnya. Bagaimana tuan melihat?Alasannya, aku melihat kepada fenomena hari ini. Kenaikkan harga barang yang agak hebat dan ditambah rencahnya lagi dengan persekitaran menekan kewangan, maka sudah pasti pendapatan isi rumah perlu digembeleng bersama dalam memastikan kelancaran dan kelestarian sesebuah institusi yang dibina. Bagaimana tuan melihat?
Isn pada pukul 7.44 pagi ·

Norfaizah Binti Kamari
lemak la tu nak mintak pempuan yang carik nafkah...tu yg lelaki selalu take an advantage of that lembutnya n lemahnye pempuan tu
Isn pada pukul 8.53 pagi ·

Wan Norhafizah
mnjdi TANGGUNGJAWAB SUAMI utk sediakan nafkah kpd isteri.dan bknnye meletakkan beban isteri MEMBERI NAFKAH KEPADA SUAMI.isteri cuma membantu suami dan bkn mjdi tggungjwb yg kekal.dats y ade peruntukan fasakh/taklik yg membenarkan isteri mohon fasakh/taklik sekiranya suami xbg nafkah 3bln bturut2.klo suami xmmpu nk sediakan nafkah untuk isteri, dan isteri plak yg kn bagi nafkah kpd suami, APELAH TGGJWB SUAMI SEBENARNYE??biarpn isteri yg keje bgs, gj tgi, namun nafkah itu ttp kpd SUAMI.xmampu nk bg nafkah kpd isteri, n nk hrp isteri je tggung sume bnda(BAGI NAFKAH KPD SUAMI), jgn gatal nk kawen.
Isn pada pukul 9.23 pagi ·

Mohd Khairool Buruhan
mane boleh pendapat sendiri mengatasi hukum dan hadis..ini soal hukum..bukan sebarang pendapat atau rungkaian..mengaji tak habis ni.nak jadi wahabi ke?
Isn pada pukul 11.47 pagi ·

Azam Masbah
dah kawin pun share2.. Apa cite? kawin pun buat loan? Apa cite? Sendiri mau ingatlah.. kalau gaji 4 5 ribu takde hal.. Gaji2 golongan bawahan nie? atleast 25k kalau nak kawin.. Takat keje 2 3 tahun mampu ke saving 25k?
Isn pada pukul 1.52 ptg ·

Ikin Kin
bagi sy,,x salah istri membantu suami sekiranya pendapatan suami x berape cukup bg menampung keluarga..tapi suami plk jgn berada dlm keadaan selesa sekiranye isteri byk membantu..sbb keadaan ni akan menyebabkan istri akan hilang rase hormat serta pandang rendah pd suami nnt..sy hny berkata berdasarkan kebayakkan kes2 yg di handle..apepun,penilaian setiap individu tu berbeza..
Isn pada pukul 3.28 ptg ·

Fivezal Mad
dunia berubah, tetapi islam tetap sama..sesuai dgn peredaran zaman...memang menjadi kewajipan suami menafakahi isteri sama ada nafkah zahir dan batin...mengikut kemampuan suami... sehinggakan mazhab syafie menyatakan suami yg papa mesti memberi mkn secupak nasi sehari, suami yg sederhana 1 cupak setengah dan suami yg kaya 2 cupak nasi sehari kepada isterinya jika tak mampu untuk menyediakan maka berpisahlah sama ada isteri yg minta fasakh atau pun suami sendiri......jikalah si isteri rela hati dan ikhlas untuk membantu suami..maka Alhamdulillah...dunia sekarang isteri berpangkat besar drp suami..tak ada salahnya isteri tersebut membantu suami..
Isn pada pukul 6.02 ptg ·

Ibn Al-Hayazi
Alhamdulillah...Sy sgt bersyukur kepada Allah swt dan berterima kasih kepada sahabat-sahabat semua di atas kesudian memberi pandangan yang menarik dan konsisten...
Isn pada pukul 6.25 ptg ·

Ibn Al-Hayazi
Sy nak minta maaf kepada semua...Khususnya kepada MOHD KHAIROOL BURUHAN...Sy bukan WAHABI atau Pengikutnya....Sy juga menentang pemikiran dan fahaman WAHABI sepenuhnya....
Isn pada pukul 6.26 ptg ·

Mohd Khairool Buruhan
Alhamdulillah..saye juga minta maaf sekiranya saudara tersinggung..namun ingin saye tekankan..sekiranya seorg suami yg berkahwin dan tidak mampu memberi nafkah kpd isteri,hukumnye haram.kerana boleh memudaratkan isteri.dan isteri boleh meminta taklik.Namun jika isteri ingin membantu suami,ianya bukan dikira nafkah..tetapi bantuan.dimana bantuan tidak wajib dan isteri tidak berdosa jika tidak memberi,tetapi nafkah berdosa jika tidak diberi..sila rakan beri pandangan jika saye salah.wallahualam
Isn pada pukul 6.41 ptg ·

Ibn Al-Hayazi
Benar sangat apa yang sahabat utarakan....Kitab-kitab muktabar semua menyatakan nafkah isteri adalah tanggungjawab sepenuhnya seorang suami. Sekiranya suami itu kaya atau miskin. Nafkah hendaklah diberikan sekadar kemampuan seorang itu yang mana berbalik kepada taraf kemampuaanya.Tetapi, 1) BOLEHKAH ISTERI INGIN MENYUMBANG BAKTI KEPADA KELUARGA?2) MAMPUKAH SUAMI MENYEDIAKAN SEGALA KEMAHUAN ISTERI?3) MAMPUKAH SUAMI MEMPERUNTUKKAN SEGALA KEPERLUAN YANG MENJADI KESELESAAN BERSAMA DALAM KELUARGA SECARA BERSENDIRIAN?4) APAKAH PULA TUGAS UTAMA DAN PERANAN ISTERI DALAM KELUARGA?5) APAKAH TUJUAN ASAS SEORANG ISTERI KELUAR BERKERJA?Persoalan yang dinyatakan ini bukanlah bermakna meghalalkan suami untuk mendapatkan sumbagan wajib dari isteri tetapi mengajak sahabat-sahabat semua melihat situasi begini sekiranya berlaku...Mazhab Yang Lenyap (Mazhab Zahiri) wafat tahun 270H yang mana melahirkan faqih agung iaitu Imam Ibn Hazm al-Andalusiyy telah memberi pandangan seperti berikut :Wajib isteri yang kaya dan berkemampuan memberi nafkah kepada suami yang miskin...Nampak macam menarik dan menyokong dakwaan dan pandangan golongan yang menyetujui isteri memberi nafkah kepada suami...Marilah kita melihat secara hikmat satu kaedah fiqhiah ini :"الضرر يزال""درء مفاسد اولى من جلب المصالح""اذا تعارض مفسدتان روعى اعضهما ضررا بارتكاب اخفهما"Oleh itu, apakah salahnya seandainya seorang isteri mengambil inisiatif yang penuh kemaslahatan mengeluarkan pendapatan untuk membahagiakan keluarga kerana suaminya tidak mampu menanggung segalanya seorang diri tanpa kehendaknya sendiri...Kita tahu, pendapatan suami semata-mata memang sukar menampung keperluan keluarga yang sangat meningkat dan apatah lagi memberi keselesaan kepada mereka...Bersambung...."والله اعلم"
Isn pada pukul 6.55 ptg ·

Mohd Khairool Buruhan
Suami wajib memberi nafkah kepada isteri mengikut keperluan dan kemampuannya walaupun isterinya bekerja. Ukuran kemampuan adalah mengikut Hukum Syarak dan bukan atas keinginan peribadi atau hawa nafsu sendiri.(soal jawab agama,jabatan agama islam selangor)Hukum Wanita Bekerja Dengan Keputusan Fiqh Dunia Khalifah `Umar ibn Al-Khattab juga pernah melantik wanita bernama Ash-Shifa' untuk menjalankan tugas alhisbahatau 'Shariah auditor' di pasar di ketika itu bagi memastikan ia dijalankan menepati Shariah. Tanggungjawab asas bagi seorang isteri ialah mengurus keluarga, mendidik anak-anak dan memberi sepenuh perhatian terhadap generasi masa depan itu. Walaubagaimanapun, di ketika perlu, isteri berhak untuk bekerja dalam bidang yangbersesuaian dengan tabiat dan kemahirannya menurut uruf yang diiktiraf syara' dengan syarat hendaklah dia beriltizam(menjaga) hukum-hukum agama.haruslah dibezakan makna membantu dan nafkah.sekiranya isteri lebih kaya dari suami.haruskah lafaz takliq selepas akad nikah ditukar kepada isteri? ataupun ramailah lelaki miskin mencari wanita kaya untuk beristeri dgn alasan untuk tidak wajib memberi nafkah? Siti Khadijah juga pernah membantu Rasullullah S.A.W dgn mengeluarkan wang ringgit memberi sedekah dan bantuan kerana dia seorang yg berada, namun itu bantuan dan bukan nafkah..Mengikut hukum syarak, suami tidak mempunyai hak ke atas harta isterinya. Harta isteri adalah hartanya sendiri, manakala isteri berhak mendapat saraan nafkah daripada suaminya.Kitab I’anah al-Talibin, jilid 4, muka surat 76, menyatakan yang maksudnya, “Adapun perkara-perkara yang tidak khusus kepada isteri melakukannya seperti memasak makanan suami dan mencuci pakaian suami, maka tidaklah menjadi kewajipan ke atas isteri mahupun orang gaji bagi isteri, tetapi kewajipan tersebut menjadi tugas suami membayar upah dan sebagainya.”
Isn pada pukul 7.47 ptg ·

Azam Masbah
tu pasal tak kawin2 neh..
Isn pada pukul 8.23 ptg ·

Wan Norhafizah
kerol....dh dh la tu...ko copy paste mn nih?dh..dh...c muaz tu tny je pndpt.yg ko emo ni pehal?aku yg pmpn ni pn bpada2 emonye, ko lak yg lebih2..muaz ni pen.pgwai syariah.ko xyah laa nk bg kata2 tu kat die.die dh lm bc dh agknye sume yg ko cut paste ni.hahaha..(sori muaz aku mengglamerkan ko kat cni.kerol ni membe aku.die poyo sket.hahaha)
Isn pada pukul 9.58 ptg ·

Azam Masbah
poyo ngn poyo kira sesuai la tuh..
Isn pada pukul 9.59 ptg ·

Nik Suhaimi
to ; mohd Khairol Buruhanجزاك الله خيرا كثيرا على نصيحتك
Isn pada pukul 10.03 ptg ·

Azam Masbah
amin.. semoga semua pembaca lain mendapat manfaat dari nasihat itu..
Isn pada pukul 10.07 ptg ·

Johari Aziz
rujuk kepada komen YAB MB kelantan hari ni,,,ramai lelako kelantan yang rilek kedai kopi isteri g kerja..memang tak patut
Isn pada pukul 11.05 ptg ·

Mohd Khairool Buruhan
to Wan: aku anggap ni perbincangan ilmiah,xsalah kite bertukar pendapat dan rujukan dan klu pangkat atau jawatan jadi ukuran,saya pengarah urusan Vardec Consultancy Sdn Bhd.kepada semua, terima kasih bg komen Ibn Al-Hayazi.saye sebagai rakan kerdil yang berkongsi rujukan dan pandangan.maaflah klu buat saudara tersinggung.sye menyambut baik pandangan kalian.
Isn pada pukul 11.49 ptg ·

Amirul Halimi
senang ja..dalam perkahwinan mesti ada bantu membantu...kalau isteri tak mau bantu tak pa la...tapi isteri kena ingat gak kalau suami x izinkan keja kena terimala...tujuan isteri bekerja 2 untuk apa? kalau bkn nak bantu suami baik dok umah ja layan suami...
Semalam pada pukul 12.16 pagi ·

Ibn Al-Hayazi
To Amirul : Jgn radikal sgt syeikh
Semalam pada pukul 12.39 pagi ·

Fivezal Mad
aku sokong kata-kata amirul...suami yang tak mampu untuk menafakahi isteri baik jgn kahwin...tapi rezeki kahwin tu tetapa ada ..
Semalam pada pukul 8.28 pagi ·

Azam Masbah
<-- kerani jer merangkap driver.. penghantar notis.. pembantu am pejabat.. tukang buat statistik.. tukang email.. tukang repair komputer.. tukang tapau makan.. tukang cop surat terima.. PA Pengarah.. PA Penolong Pengarah.. PA Pegawai Syariah.. PA Pembantu Syariah.. Nak kawin ker nak kasi Nafkah ke.. Taknak kasi Nafkah ker.. Apa ada hal? LelakiKalau Kaya Mampu giler.. apa ada hal nak kasi nafkah.. Kalau tak berapa nak mampu.. sharing folder jer.. Nama pun kawin.. sehidup semati.. tolong menolong.. Zaman laa bukan buleh kira.. Sayang time suami kaya jer pun ada gok.. Suami tak berapa nak kaya.. blah gitu aja.. Berapa banyak kes fasakh dan cerai sebab tak bagi nafkah?? tak ker hari2?? masa bercinta tak ingat dunia.. bila dah sengkek?? yang kaya giler mampu tanggung isteri boleh sembang laa.. so fikir sendiri.. apa2 pun give and take.. what u give u get back.. Semalam pada pukul 6.29 ptg ·
Ibn Al-Hayazi
Sokong dgn permasalahan dan isu yg cuba dikaitkan azam masbah...Bukan menghalalkan isteri kena memberi nafkah kepada keluarga...Taoi cuba menyatakan bahawa sikap bantu-membantu amat digalakkan...."معاشر بالمعارف""التعاون من البر والتقوى"
Semalam pada pukul 6.43 ptg ·

Azam Masbah
dengan penuh ketaqwaan..
Semalam pada pukul 10.02 ptg ·

1 comments:

lindo said...

Sampah masyarakat

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails

kalendar

Penulis Blog

My photo
Seorang pengamal undang-undang syarie yang tinggal di utara tanah air...Nama sebenar adalah Muaz ibn Marzuki al-Hayazi ibn Ahmad al-Kedahi Berminat dengan perkongsian ilmu mengenai Islam.

artikel terkini