2/07/2010

Hubungan Imam & Makmum



Assalamualaikum wbt, alhamdulilah saya memanjatkan kesyukuran kepada Allah swt kerana memberi kesempatan waktu dan kelapangan masa untuk saya coretkan sedikit sebanyak pengetahuan yang sedia ada dalam diri saya yang hina ini mengenai beberapa cara amalan dalam sembahyang. Terpanggil saya untuk memberi coretan ini kerana saya dapati kurang ada sebarang penulisan yang menyentuh hal-hal ini secara santai, mungkin ada di dalam kitab-kitab muktabar berbahasa arab ataupun kitab-kitab lama yang dipelajari di pondok-pondok kalian. Hubungan Imam dan Makmum yang saya maksudkan di sini ialah mengenai 4 keadaan iaitu bacaan qunut, tasyahud awal, sujud tilawah/sejadah dan sujud sahwi.

Walaubagaimana pun, penulisan ini bukanlah menghuraikan mengenai pentakrifan yang khusus dan mendalam tentang 4 amalan tersebut tetapi sekadar menyentuh hal-hal perlakuan yang berlaku semasa perlaksaan sembahyang secara berjemaah. Yakni membawa maksud tatacara perlaksaan di antara imam dan makmum dalam isu berkenaan. Baik.. Alhamdulillah…

Pertama, bacaan qunut di dalam sembahyang subuh. Permasalahannya ialah ;
1) Imam meninggalkan bacaan qunut di dalam sembahyang subuh, maka apa yang tindakan yang perlu dilakukan oleh makmum?

Sekiranya Imam meninggalkan bacaan qunut ketika menunaikan solat subuh maka makmum (tidak wajib) turut serta meninggalkannya. Dengan itu, makmum boleh (sunat) secara sendiri membaca qunut tersebut pada kadar yang singkat yakni membaca qunut ringkas / pendek.

2) Imam membaca qunut di dalam sembahyang subuh, bolehkah makmum meninggalkannya?

Kemudian pula, apabila Imam membaca qunut maka (tidak wajib) makmum mengikut imam membacanya. Hukumnya sunat sahaja makmum mengikut membaca akannya.
Kedua, tasyahud awal di dalam sembahyang waktu kecuali sembahyang subuh. Permasalahannya ialah ;
1) Imam meninggalkan tasyahud awal di dalam sembahyang, maka apa yang tindakan yang perlu dilakukan oleh makmum?

Apabila Imam meninggalkan tasyahud awal, maka makmum (wajib) turut meninggalkannya.

2) Imam bertasyahud di dalam sembahyang, bolehkah makmum meninggalkannya?

Kemudian pula, apabila Imam bertasyahud maka makmum juga (wajib) mengerjakannya. Makmum tidak boleh meninggalkan tasyahud awal kecuali dengan berniat berpisah dan bercerai dengan Imam (mufaraqah).

Ketiga, sujud tilawah/ sejadah di dalam sembahyang subuh pada setiap pagi jumaat. Permasalahannya ialah ;
1) Imam meninggalkan sujud tilawah/sejadah di dalam sembahyang subuh, maka apa yang tindakan yang perlu dilakukan oleh makmum? Dan Imam mengerjakan sujud tilawah di dalam sembahyang subuh pula, bolehkah makmum meninggalkannya?

Wajib makmum mengikut Imam ketika mengerjakan atau ketika meninggalkan sujud tilawah ketika sembahyang subuh pada pagi jumaat.

Keempat, sujud sahwi di dalam sembahyang kerana meninggalkan sebahagian tuntutan sunat ab’ad (sunat yang dituntut). Permasalahannya ialah ;
1) Imam meninggalkan sujud sahwi di dalam sembahyang, maka apa yang tindakan yang perlu dilakukan oleh makmum?

Dan sekiranya Imam tidak mengerjakan sujud sahwi, maka makmum (tidak wajib) mengikut imam. Dengan itu, makmum boleh mengerjakan sujud sahwi selepas salam imam, kerana tidak menyebabkan terbatalnya perlakuan makmum tersebut disebabkan imam dan makmum itu sendiri telah terpisah setelah salam imam.

2) Imam mengerjakan sujud sahwi di dalam sembahyang, bolehkah makmum meninggalkannya?

Dan apabila imam mengerjakan sujud sahwi pula, makmum hendaklah (wajib) mengikut mengerjakannya kecuali makmum tersebut berniat untuk berpisah (bercerai) dengan imam tatkala imam mengerjakan sujud sahwi (mufaraqah).


v Segala perbincangan di atas adalah merujuk di dalam kitab-kitab aliran mazhab al-Syafie dan tidak mengikat mana-mana mazhab yang selain daripadanya.
v Penggunaan istilah WAJIB di atas bukan bermaksud “Setiap apa yang dilakukan mendapat pahala dan apa yang ditinggalkan mendapat dosa” tetapi membawa pengertian terikatnya hubungan di antara Imam dan Makmum itu dalam perlakuan sembahyang mereka. Lebih tepat bahawa sebagai tali ikatan di antara keduanya.
v Pertikaian mengenai perselisihan pendapat mazhab empat tidak boleh dikelirukan di sini kerana perbincangan di atas adalah sekitar pemahaman aliran mazhab al-Syafie sahaja.
v Rujukan ialah : Kitab al-Hidayatus Sibyan, Kifayatul Muhtadi, Sabilal Mubtadi, Sulam Sibyan, Maniyatul Musholli, Sulam Mubtadi, Wisyahu al-Alfrah Waishbahu al-Falah.

Penang, Jam 13:00, 25 Januari 2010. Ibn al-Hayazi / www.ikhwanulislam.blogspot.com

0 comments:

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails

kalendar

Penulis Blog

My photo
Seorang pengamal undang-undang syarie yang tinggal di utara tanah air...Nama sebenar adalah Muaz ibn Marzuki al-Hayazi ibn Ahmad al-Kedahi Berminat dengan perkongsian ilmu mengenai Islam.

artikel terkini