2/02/2010

WAHABI; Kewujudan Dan Pemikirannya.

Wahabi Dan Sejarahnya


Wahabi diasaskan oleh Muhammad bin Abd Wahab. Dinamakan Wahabi kerana diambil sempena nama bapanya Abd Wahab. Wahabi ini juga merupakan satu bahagian daripada Firqah Islamiyah sekitar (1702 – 1787 M). Mereka berpegang dengan Mazhab Hanbali dari sudut kefahaman fiqh dan disesuaikan dengan tafsir Ibn al-Taimiyyah (disebut di dalam munjid). Muhammad bin Abd Wahab lahir pada pada tahun 1115 H kemudian wafat 1206H. beliau dilahirkan di desa ‘Uyainah, Nejed (Riyadh) dari kabilah Banu Tamim. Saudaranya (Abang) bernama Sulayman bin Abd Wahab yang terkenal dengan buku karangannya (al-Showa’iq al-Ilahiyyah fi al-Rad ‘ala al-Wahabiah) yang bermaksud Petir Tuhan Untuk Menolak Fahaman Wahabi.


Pembangunan Pendidikan


Muhammad bin Abd Wahab mula mendapat pendidikan agama di Mekah dan Madinah. Malah beliau juga mendalami ilmu-ilmu syariat di sekeliling wilayah Islam seperti Basrah, Baghdad, Ashfahan, Qum, Kairo dan Hamadzan. Di antara guru-gurunya terawal ialah Sheikh Muhammad Sulayman al-Kurdi, Sheikh Abd Wahab (Bapanya sendiri) dan saudaranya Sulayman bin Abd Wahab. Diusia muda, beliau juga banyak membaca buku-buku karangan Ibn al-Taimiyyah (menurut Ustaz Hasan Khazib) rujuk m/s 401 Iktikad Ahli Sunah Wa al-Jama’ah karangan Sirajudin Abbas. Beliau juga mendapat pendidikan daripada Sheikh Abdullah bin Abd Latif seorang ulama di Hassa atau Hussa (ha sin bersabdu alif).


Gerakkan Pemikirannya


Beliau menyebarkan fahaman wahabi ini di desanya iaitu ‘Uyainah pada peringkat awal. Namun mendapat tentangan daripada Osman bin Ahmad bin Ma’mur iaitu Raja di sana ketika itu. Tentangan ini disebabkan raja tersebut mendapati fahaman-fahamn wahabi ini banyaknya yang ganjil. Kemudian beliau berpindah ke Basrah dan diusirkan oleh penguasa kerana fahaman yang didokongnya. Seterusnya, perpindahan beliau ke Dar’iyyah mendapat layanan baik dan pertolongan daripada Raja Muhammad bin Sa’ud dalam menyebarkan fahaman wahabi. Demikian itu, maka bergabunglah dua individu yang berbeza matlamat ini. Ibn Abd Wahab membawa fahaman wahabi manakala Ibn Sa’ud bertujuan memperkukuhkan pemerintahan dan kekuasaan. Erti kata lain gabungan di antara Raja dan fahaman Agama. Seperti juga Syiah dengan Syah Iran dan Syiah Imamiah dengan Imam di Yaman (Kashaf al-Syubhat).


Fatwa dan Penyebaran


Muhamad bin Abd Wahab dan Muhammad bin Abd sa’ud telah menghantar utusan ke Mekah menemui Raja atau Penguasa Mekah iaitu raja Mas’ud untuk menyebarkan fatwa Wahabiah. Tetapi Penguasa Mekah telah bertindak menangkap dan membunuh mereka kerana fatwa yang di bawa mereka tidak disukainya. Maka di sini telah bermula permusuhan di antara penguasa-penguasa mekah dengan kaum wahabi. Muhammad bin Abd Wahab juga terlibat di dalam siri perbahasan demi menyebarkan dakyahnya. Antara perbahasan yang berlaku ialah di anatar beliau dengan saudaranya sendiri iaitu Sulaiman mengenai isu kafir-mengkafir (takfir). Selain itu, Muhammad Abd Wahab terlibat dengan perbahasan lain juga yang melibat orang ramai.


Beliau juga bertekad untuk tidak mahu pergi ke Mekah dan Madinah kerana berpendapat di sana telah ramai orang-ornag membuat maksiat. Maksiat yang didakwanya ialah pergi menziarah ke makam nabi, mendoa dengan bertawassul, berdoa mengadap ke makam nabi, adanya kubah-kubah di atas perkuburan dan sebagainya lagi. Wahabi juga telah mengunakan pedang dan tentera dalam meperluaskan penyebarannya. Peristiwa pertempuran dengan tentera Gabenor Mesir menjadi titik tolak kekerasan yang dibawa oleh fahaman wahabi ini (Islam Tidak Bermazhab, Dr. Mustofa Muhammad Asy Syak’ah). Akhirnya wahabi dan fahamannya berjaya memasuki Mekah dan Madinah serta menyebarkan dan melaksanakan pengaruhnya di sana.


Pemikiran Dan Fahaman


Disenaraikan beberapa pemikiran dan fahaman yang di bawa oleh wahabi di Mekah dan Madinah :
1) Dilarang merokok
2) Dilarang melagukan azan
3) Tidak boleh memainkan radio dan alat bunyi
4) Dilarang melagukan “Qasidah”.
5) Tidak boleh melagukan bacaan al-Quran.
6) Tidak boleh membaca burdah.
7) Tidak boleh mepelajari dan mengaji sifat dua puluh sepertimana yang tertulis di dalm kitab Ahli Sunnah Wal Jama’ah.
8) Imam dimasjid haram disatukan dibelakang Imam bernama Abu Samah.
9) Sembahyang berkaum diwaibkan.
10) Kubah yang terdapat di atas perkuburan sahabt dirobohkan dan diratakan.
11) Perayaan mauled dilarang kerana bid’ah.
12) Perayaan Isra’ dan Mikraj dilarang keras kerana ianya juga bid’ah.
13) Berpemergian dengan maksud ziarah ke makam nabi dilarang kecuali atas maksud untuk ziarah sahaja dan sembahyang di masjid Madinah.
14) Mendoa mengadap ke makam nabi dilarang.
15) Mendoakan dengan bertawassul dilarang keras.
16) Dan sebagainya.


Iktikad Ahli Sunah Wa al-Jama’ah, Hj. Sirajudin Abbas, Cetakan Pustaka Aman Press Berhad, 1996.

2 comments:

Anonymous said...

wahhabi kafir la... tulih la yang betul-betukl

Anonymous said...

wahhabi kafir ke fasik??

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails

kalendar

Penulis Blog

My photo
Seorang pengamal undang-undang syarie yang tinggal di utara tanah air...Nama sebenar adalah Muaz ibn Marzuki al-Hayazi ibn Ahmad al-Kedahi Berminat dengan perkongsian ilmu mengenai Islam.

artikel terkini