11/30/2011

PROSES TUNTUTAN HADHANAH DAN NAFKAH ANAK [BAH. I]


Selepas berlaku perceraian di antara suami dan isteri atau ibu dan bapa, maka salah satu pihak boleh atau kedua-dua pihak boleh secara persetujuan bersama membuat tuntutan mengenai hadhanah dan nafkah anak di mahkamah. Tuntutan hadhanah hendaklah difailkan di mahkamah tinggi syariah manakala nafkah anak pula di mahkamah rendah di mana tempat pihak pemohon itu berada.


Proses bagi kedua-dua tuntutan ini biasanya difailkan dengan menggunakan khidmat peguam samada dari firma guaman swasta atau guaman kerajaan. Ini kerana terdapat beberapa perkara dan prosiding kes yang mana golongan awam tidak mampu mengendalikannya di mahkamah kelak. Berikut adalah salinan dokumen yang diperlukan bagi tujuan tersebut :

i) Kad pengenalan pemohon / Pengesahan Qariah

ii) Surat Akuan Perceraian / Perintah Perceraian

iii) Sijil Kelahiran Anak / Mykid

iv) Surat Pengesahan Sekolah / Tuisyen / Kelas Agama

v) Resit Bayaran Persekolahan / Tuisyen / Kelas Agama [Bulanan / Tahunan]

vi) Resit Bayaran Perjalanan / Tambang / Tiket Ke Sekolah [Bas / Van]

vii) Surat Caruman Insuran Kanak [Jika ada]

viii) Laporan Kesihatan / Perubatan Anak

ix) Laporan Polis Berhubung Isu Anak [Jika ada]

x) Lain-lain Dokumen Berkaitan Anak


Bagi tuntutan nafkah anak, mahkamah akan memutuskan sesuatu jumlah berdasarkan keperluan wajib dan asas bagi seseorang anak disamping mengimbanginya dengan kemampuan bapa. Mahkamah boleh untuk mengurangkan dan memerintahkan satu jumlah yang berbeza dengan tuntutan yang dibuat oleh anak atau orang yang menjaga anak tersebut apabila mahkamah berpuashati bahawa jumlah itu tidak berasas dan tidak dapat dibuktikan oleh pemohon. Namun sebaliknya, mahkamah juga boleh memerintahkan bapa untuk membayar satu jumlah seperti yang dituntut oleh ibu [pemohon] setelah mendapati jumlah itu relevan dan rasional.


Seterusnya berkenaan tuntutan hadhanah pula, mahkamah akan memutuskan tuntutan itu berdasarkan kebajikan anak bukan berdasarkan kebebasan, kekayaan, persamaan jantina dan kemewahan. Bahkan mahkamah juga tidak terikat secara mutlak dengan pilihan seseorang anak itu walaupun anak itu boleh membuat pilihan. Ini jelas menunjukkan bahawa kebajikan anak itu adalah lebih penting dari aspek-aspek lain. Kebajikan anak itu biasanya mencangkupi hal-hal berkaitan kasih sayang, pendidikan, kesihatan, pengaruh ikutan dan keselamatan.


Kedudukan ibu adalah paling utama dalam mendapatkan hak penjagaan anak berbanding bapa. Kenyataan ini juga telah disebut di dalam enakmen undang-undang keluarga islam setiap negeri. Bapa merupakan orang ketiga di dalam kedudukan tersebut selepas ibu dan ibu kepada ibu yakni atok sebelah ibu kepada anak itu. Selain itu, ibu juga mempunyai naluri dan perasaan kasih sayang yang kuat berbanding seorang bapa. Contoh yang dapat dikaitkan adalah di mana seorang anak yang baru dilahirkan boleh membesar dengan baik apabila berada bersama ibu berbanding bapa. Bahkan usia ketika itu, anak itu memerlukan susu ibu dan sudah tentu bapa tidak mampu menunaikanya dengan baik. Maka naluri keibuan adalah sangat penting di dalam diri seseorang kanak-kanak diusia 12 tahun pertama.


Walaupun begitu, terdapat beberapa keadaan seseorang ibu boleh terhalang dan gugur haknya dalam menjaga anak. Keadaan itu berlaku apabila mahkamah mendapati ibu telah melakukan perbuatan fahisyah atau maksiat secara terbuka dan boleh mendatangkan kemudharatan serta mempengaruhi anak. Kemudian, seseorang ibu yang berkahwin lain juga boleh menghalang hak daripada menjaga anak perempuannya bersama suami terdahulu kerana faktor perhubungan anak tersebut dengan bapa tiri / suami baru ibu. Faktor seterusnya, apabila ibu itu telah keluar dari agama / murtad [na’uzubillah]. Selain dari faktor murtad, mahkamah masih boleh mempertimbangkan pemohonan seorang ibu untuk mendapatkan hak penjagaan anak sekalipun ibu itu berkahwin lain dan didapati pernah melakukan fahisyah.

Bersambung...............

19 comments:

wardatulislam said...

Assalamualaikum... nak mintak kebenaran ambil ilmu di sini...

ustazgraphic photography said...

salam syeikh..bole minta izin copy?

Anonymous said...

assalamualaikum..saya nak tanya soalan berkenaan hak penjagaan anak sekiranya suami isteri sudah bercerai?anak tunggal berumur 5 tahun dan membesar dari berpantang sehingga kini di rumah nenek dan datuk sebelah ayah anak tersebut..hari minggu mak dan ayah anak tersebut akan mengambil balik ke rumah mereka dan menghantar kembali anak tersebut pada hari ahad..cuma pada hari rabu ayah dan mak anak tersebut akan tidur di rumah nenek/mak si suami..pendidikan,makan minum serta kesihatan dijaga oleh nenek dan datuk memandangkan anak tersebut tinngal bersama nenek dan datuk..anak tersebut bertadika dan belajar mengaji dekat dengan rumah nenek.peroalannya adakah nenek dan datuk sebelah lelaki layak mendapat hak penjagaan?

Anonymous said...

Assalamualaikum, ustaz boleh tak saya nak copy artikel ustaz berkaitan tajuk diatas?

Anonymous said...

minta kebenaran copy artikel ust.

Halimatul Saadiah said...

Minta kebenaran untuk copy artikel ini..Terima kasih..

princess barbie rieya said...

Salam,saya nak tanya...berkenaan dgn tuntutan hak penjagaan ank...saya da 4thn bcerai dan d kurnia kn seorang cahaya mata perempuan yang berusia 6thn...saya nk tnya ada ka seorg ibu yg tk berkerja tk layak buat tuntutan hak penjgaan ank?ada kah alasan yang kuat tuk saya buat tuntutan ank?

jaya jie said...

ustadz boleh tak saya nak copy artikel ustadz berkaitan tajuk diatas? minta kebenaran copy-paste artikel ustdz buat share ke yang laen....

Abang Aziz said...

Tuan.. saya mohon kebenaran utk copy artikel tuan.

sue said...

saya nak mohon kebenaran menggunakan artikel ni untuk rujukan

Anonymous said...

assalamualaikum.. mohon untuk menggunakan artikel ini sebagai rujukan.. terima kasih

Saya Budakbaik said...

mana sambungan nya?

taruna jejak said...

saya pohon kebenaran untuk menggunakan artikel ini sebagai rujukan

Doeriana Hassan said...
This comment has been removed by the author.
Doeriana Hassan said...

as salam saya mohon copy artikel

Anonymous said...

mohon kebenaran copy artikel ini sebagai rujukan :)

Anonymous said...

Ustaz,
Saya nak bertanya ttg pembayaran nafkah anak. Sy bagi nafkah anak 4 org (berumur bwh 18thn) sebyk RM500.00 tunai sebulan. Setiap hjg mggu sy akan amik ank2 utk keluar makan dan belanjakan lg RM50 x 4 mggu = RM200. Sy jg seringkali byr kos perubatan ank2 antara RM50 ke RM100 sebulan. Bekas isteri buat tuntutan di mahkamah minta sy bayar RM400 x 4 org anak = RM1,200 sebulan. Sy tidak mampu byr dan tak mampu guna khidmat peguam. Apa yg boleh sy buat apabila berhadapan dgn tuntutan di mahkamah seterusnya nanti. Terima kasih

abdah said...

assalammualaikum...sya akan menjalani proses perceraian pada 21/5/2014...saya ingin menuntut hak penjagaan anak2 sya..di sebab kan sekarang ini isteri sya tinggal bsama keluarga dia yg bukan beragama islam. sebab2 perceraian adalah kerana setiap kali ada pgaduhan di antara sya dn isteri sblm ini,dia selalu minta cerai...sehinggakan dia cuba untuk keluar dari rumah...hal ini berlarutan lebih kurang 2 thun..dia juga sering kali menuduh sya mempunyai perempuan lain kerana kerja sya ni akn out station selama 2 minggu setiap bulan..

Anonymous said...

assalam... bolehkah perintah hak jagaan sementara (interim secara ex-parte) dibuat tanpa kes induk (hadhanah)

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails

kalendar

Penulis Blog

My Photo
Seorang pengamal undang-undang syarie yang tinggal di utara tanah air...Nama sebenar adalah Muaz ibn Marzuki al-Hayazi ibn Ahmad al-Kedahi Berminat dengan perkongsian ilmu mengenai Islam.

artikel terkini