10/29/2009

IDDAH; Sorotan Pendapat Mazhab Empat

Definisi;

Dari segi bahasanya ialah tempoh, masa, waktu. Istilahya pula ialah suatu tempoh yang diwajibkan oleh Allah SWT kepada perempuan daripada berkahwin semula dengan lelaki lain selepas berlaku perceraian. Hikmahnya adalah bagi memastikan kesucian rahim seseorang wanita daripada sebarang kandungan, mengelak berlaku perselisihan mengenai zuriat, menyuruh pasangan terbabit bermuhasabah dengan tindakan tersebut dan memberi ruang kepada pasangan untuk merujuk serta kembali bersama.

Bahagian Iddah;

1. Iddah yang dihitung berdasarkan penyucian
- 3 kali suci
2. Iddah yang dihitung berdasarkan bilangan hari dan bulan
- 3 bulan
- 4 bulan 10 hari
3. Iddah yang dihitung berdasarkan kelahiran
- Perempuan yang mengandung sehingga melahirkan anak
4. Iddah bagi perceraian talak tiga
5. Iddah yang gugur (Janda Berhias)

Tempat Beriddah;

Jumhur Ulama’ menyatakan bahawa tempat beriddah bagi setiap perempuan yang diceraikan adalah di rumah bekas suami atau di rumah yang di sediakan oleh bekas suami sehingga tamat tempoh. Sebagai contoh rumah sewa yang disewakan oleh suami. Di dalam tempoh iddah juga bekas suami hendaklah memberi kepada bekas isteri sehingga tamat tempoh iddah kecuali perceraian talak bain sughra dan kubra.

Masalah-masalah;

1. Iddah bagi perempuan yang disetubuhi secara Syubhat.

Mazhab - Pendapat

Hambali Setiap persetubuhan WAJIB beriddah walaubagaimanapun bentuknya.
Hanafi WAJIB beriddah kecuali persetubuhan kerana akad yang batal.
Maliki WAJIB juga beriddah dan melihat kepada keadaan perempuan yang dicampuri tersebut. Contoh sekiranya dia mengandung maka iddahnya ialah sehingga melahirkan anak.


2. Iddah wanita yang berzina.

Mazhab - Pendapat

Hanafi & Syafie Tidak WAJIB beriddah.
Syafie; Boleh akad nikah serta mencampurinya sekalipun perempuan itu hamil.
Hanafi; Hanya boleh akad nikah sahaja.
Maliki WAJIB beriddah sebagai menyucikannya.
Hambali WAJIB beriddah sepertimana talak


3. Iddah perceraian perempuan yang telah disetubuhi.

Perempuan yang telah disetubuhi dan diceraikan maka iddahnya adalah 3 kali suci. Pengiraan tempoh tiga kali suci ini mempunyai perselisihan di antara mazhab. Berikut di bawah telah dijadualkan perselisihan tersebut

Mazhab - Pendapat

Syafie & Maliki Pengiraan berdasarkan melewati suci sebanyak 3 kali
Hanafi & Hambali Pengiraan berdasarkan melewati 3 kali masa haid.


4. Iddah bagi wanita yang diisytiharkan “Janda Berhias”.

Janda Berhiasa bermaksud perempuan yang diceraikan sebelum disetubuhi. Hal ini, berbeza pandangan ulama mengenai kewajipan beriddah bagi perempuan dalam keadaan demikian. Jadual dibawah menjelaskan perselisihan di antara mazhab empat.
Mazhab - Pendapat

Syafie TIADA WAJIB iddah sekiranya tiada percampuran diantara mereka sekalipun jua pasangan tersebut berkhalwat.

Jumhur Ulama’ TIADA WAJIB sekiranya belum berlaku percampuran dan juga tidak berkhalwat tetapi WAJIB iddah sekiranya pernah berkhalwat.


5. Iddah perempuan yang mengandung.

Iddah bagi perempuan yang mengandung adalah sehingga melahirkan anak. Namun demikan, perselisihan berlaku sekiranya perempuan tersebut mengalami keguguran. Jadual di bawah ini menerangkan perselisihan ulama berkaitan iddah perempuan yang mengalami keguguran.
Keadaan Kelahiran - Pendapat

Sempurna kelahiran Jumhur ulama WAJIB beriddah
Berlaku Keguguran Syafie & Hambali : 3 Kali suci
(Sepotong Daging) Hanafi & Maliki : Tiada iddah


Jadual di bawah mengenai tempoh paling lama seseorang perempuan mengandung.
Mazhab - Pendapat

Hanafi 2 Tahun
Syafie & Hambali 4 Tahun
Maliki 5 tahun


6. Iddah bagi perempuan yang belum datang haid dan telah disetubuhi.

Perempuan yang belum datang haid bermakna perempuan yang belum mencecah usia sembilan tahun. Oleh demikian, pada asalnya tiada wajib beriddah namun ianya berbeza pendapat sekiranya perempuan tersebut sudah biasa dan sering berlaku percampuran(persetubuhan).
Mazhab - Pendapat

Hanafi WAJIB beriddah
Maliki & Syafie TIDAK WAJIB beriddah. Tapi WAJIB kepada perempuan yang sudah biasa berlaku percampuran.
Hambali TIDAK WAJIB walaupun sudah biasa sekalipun.


7. Iddah perempuan yang putus haid.

Iddah perempuan yang diceraikan ketika putus haid adalah 3 bulan bersamaan 90 hari. Umur kebiasaan perempuan yang putus haid seperti jadual di bawah mengikut pendapat Mazhab emapat.

Mazhab - Pendapat

Hambali 50 tahun
Hanafi 55 tahun
Syafie 62 tahun
Maliki 70 tahun

8. Iddah perempuan kematian suami.

Iddah perempuan kematian suami adalah 4 bulan 10 hari sekalipun perempuan tersebut di dalam keadaan belum penah mengalami haid, mengandung, telah mengalami haid, telah putus masa haid, telah dicampuri atau belum dicampuri. Tetapi berbeza pendapat pada keadaan seperti dibawah.

Keadaan semasa Perceraian dan Pendapat Mazhab Empat

Hamil + Mati
JUMHUR ULAMA’ Kembali sepertimana Hamil

3 kali suci + Mati
JUMHUR ULAMA perbaharui dengan iddah

3 kali suci (Bain) + Mati(Permintaan isteri)
JUMHUR ULAMA’ meneruskan dengan 3 kali suci.

3 kali suci (Bain) + Mati(Permintaan Suami)
Syafie & Maliki : Lanjut tempoh Iddah supaya cukup tempoh iddah mati.
Hanafi & Hambali : Ubah iddahnya menjadi iddah mati.

9. Iddah perceraian talak tiga.

Sesuatu perceraian talak tiga yang berlaku hendaklah dirujuk melalui cara perkahwinan semula setelah bekas isteri berkahwin dengan lelaki (muhallil) dan disetubuhi. Jadual dan susunan urutan di bawah menjelaskannya;
  1. Perceraian berlaku dengan “A”
  2. Beriddah
  3. Perkahwinan dengan “B” lain (muhallil) dan disetubuhi
  4. Diceraikan oleh “B”
  5. Beriddah
  6. Perkahwinan semula dengan “A”

10 comments:

Anonymous said...

salam... saya ada copy... saya minta kebenaran dari anda...

Anonymous said...

minta copy yerrrr

Anonymous said...

nak copy ye..utk presentation..syukran

Anonymous said...

Bagaimana kalau dalam iddah masih bersetubuh dengan bekas suami & pernah menyetubuhi lelaki lain?

Anonymous said...

salam,saya nak tanya mengenai pengesahan talak tiga sekaligus mengikut pendapat mazhab hanafi.adakah jatuh talak 1 atau 3??dan apakah autoriti yang bleh digunakan untuk sokongan?harap ust respon....

Anonymous said...

salam...sy nak copy,,bole yer...utk presentation..syukran

Miss Merlini said...

Salam, mohon copy utk rujukan. Syukran

Nora Giok said...

salam
saya mtk izin copy

Nora Giok said...
This comment has been removed by the author.
nasril humaidi wan ngah said...

assalamualaikum akhi..boleh saya minta izin tuk copy maklumat ini? sy perlu buat tesis sebagai rujukan..

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails

kalendar

Penulis Blog

My photo
Seorang pengamal undang-undang syarie yang tinggal di utara tanah air...Nama sebenar adalah Muaz ibn Marzuki al-Hayazi ibn Ahmad al-Kedahi Berminat dengan perkongsian ilmu mengenai Islam.

artikel terkini