1/06/2010

Anak-anak dan Ancamannya...


Tajuk :

"Kejayaan anak-anak sering dikaitkan dengan pengorbanan ibubapa dalam mendidik dan mengawasi perkembangan pendidikan mereka. Sebaliknya,kebiadaban dan sikap kurang ajar serta keruntuhan moral dan akhlakmereka pula.........Siapa yang bertanggungjawab?...." Mohon pandangan sahabat-sahabat semua.....



Ikutilah Diskusi di bawah :




Ahmad Shakib Bin Ismail
Environment and globalization one of rhe reason...World without boundary create more disadvantages...so anak2 kena bersiap sedia dari segi ilmu n pegangan yang kuat baru tk hanyut dengan dunia kemodenan yang tk terkawal...
pada 13hb Disember 2009 pukul 3.16 ptg ·


Ibn Al-Hayazi
To Ahmad Shakib : setuju pandangan yang diberikan.. Teapi bagaimana persediaan dari ibubapa pula?
pada 13hb Disember 2009 pukul 3.26 ptg ·


Ahmad Shakib Bin Ismail
Ibubapa bagi sebaik mungkin pedoman n ilmu untuk anak2 nescaya segala yang buruk dpt dihidarkan dan cahaya kebaikan akan muncul pada setiap keaadaan...amin..
pada 13hb Disember 2009 pukul 3.30 ptg ·


Qurratu Aini Mohd Saufi
salam..depend pd situasi la...ade sesetngah 2..ibu bapa dah didik btol2..tp ank2 terpengaruh dengan kawan..ade jgak y xdapat perhtian mak ayah..=)
pada 13hb Disember 2009 pukul 8.42 ptg ·


Ibn Al-Hayazi
To Qurratu : setuju dgn pandangan tu...
pada 13hb Disember 2009 pukul 9.17 ptg ·


Aznurrena Che Wan
Bagaimana pula kaitan keruntuhan akhlak dgn pemakanan makanan haram/ yg dragui status halalnya (yg kini bnyk kita dengari)/ seumpamanya (perolehan wang ibubapa atau penjaga yg kurang berkat)?
pada 13hb Disember 2009 pukul 9.42 ptg ·


Qurratu Aini Mohd Saufi
itu berpunca ats ibu bapa la...maybe ank2 xtau punca rezeki y diorang mkn 2 dtg dri mne...y pntg semuanye bergntung pd indvidu menilainye...=)
pada 13hb Disember 2009 pukul 9.52 ptg ·


Zawiyah Akhir
erm...segalanya berlaku mengikut pekembangan individu... btol seperti di atas...suasana dan situasi mempengaruhi ind.. tetapi...da best thing..ketika di awal usia..pendidikan untuk anak2 sangat penting...di bawah usia 6 thn..ibu bapa, guru2 dan keluarga perlu beri perhatian lebih ke atas perkembangan kanak2, tak rugi pd sy sume ni... insyaAllah in future skrg2 nyer mereka bole berfikir dgn lbh baik sebelum membuat tindakan. itu pndapat sy...
pada 13hb Disember 2009 pukul 10.08 ptg ·


Muhammad Al
macam mana acuan mcm itulah bentuknya.. kadang2 anak2 lupa jasa n pengorban ibu bapa..
pada 13hb Disember 2009 pukul 10.16 ptg ·


Qurratu Aini Mohd Saufi
pendidikan pd ank2 mmg sgt important..tp kita xbleh salahkn ibu bapa jer...besenye ibu bapa nk y terbaik tok ank2 nye...tp kita sebagai ank y salah menilainye...
pada 13hb Disember 2009 pukul 10.21 ptg ·


Roni Rohani
pendidikan merupakan proses memanusiakan manusia menjadi manusia..proses ini bknnya mudah.. kepincangan akhlak n moral yg berlaku ada kaitan antara institusi kekeluargaan, sekolah, masyarakat, media n sebagainya..rasanya perkara ini dah terlalu banyak dibincangkan tetapi tahap moral n akhlak ank2 muda ttp ditakuk lama malah kian membimbangkan..
pada 13hb Disember 2009 pukul 11.36 ptg ·


Ibn Al-Hayazi
To All of u :Syukran di atas sambutan kalian memberikan pandangan dan perkongsian ilmu.satu syair arab yg ingin dikongsikan bersamadi mana telah menyebut seperti berikut :"تلعب ولدك بسبعين,تاءديب ولدك بسبعين,تصاحب ولدك بسبعين"Maksudnya : Peringkat 7 tahun pertama Ibubapa haruslah bermain dengan anak, kemudian 7 tahun seterusnya ialah tempoh untuk menjana dan mempasak secara jitu pengetahuan asas kepada mereka dan 7 tahun selepasnya ialah di mana ibupada mestilah menjadikan anak-anak sebagai kawan dan sahabat. Pendekatan begini, saya percaya dan yakin mampu mengawal malah membimbing anak-anak daripada terus terjebak dengan apa-apa aktiviti yang tidak sihat. Namun tidak dinafikan bahawa terlalu banyak ancaman dan malapetaka buatan manusia yang berada di luar sana yang senantiasa menunggu bayangan golongan muda iaitu anak-anak. Justeru itu,keseriusan ibubapa mengawasi anak-anak mereka secara konsep berkawan sepertimana syair arab itu tadi, saya sekali lagi yakin bahawa peratusan dan kebarangkalian anak-anak terlibat dengan masalah moral dan sosial ini mampu dikurangkan dan di atasi malah juga dapat dijauhkan.Fenomena kejatuhan akhlak muda-mudi kita adalah salah satu faktor yang mana saya dapat lihat ialah kurang rasa hormat atau "respect" dengan ibubapa. Bila mana, bapa sendiri tidak menghormati anak maka begitula sebaliknya malah akan lebih buruk lagi. Jadi pendekatan bersahabat dengan anak mampu mengurangkan jurang perbezaan di antara keduanya serta dapat memupuk sikap hormat menghormati. Maka di sinilah, satu platform untuk menjana perkembangan dan meletakkan satu format tetap dalam pemikiran serta perbatasan kepada anak-anak kita untuk mengharungi kehidupan bersaingan di luar kelak."والله اعلم"Saya akan sambung penulisan yang lebih tersusun lagi di dalam blog...
pada 14hb Disember 2009 pukul 12.18 pagi ·


Ahmad Shakib Bin Ismail
Ya betul2 disokong...sepenuhnya..
pada 14hb Disember 2009 pukul 8.31 pagi ·


Zawiyah Akhir
sokong gak...haha~
pada 14hb Disember 2009 pukul 9.47 ptg ·

2 comments:

goldsniper said...

nak sokong jgklah.

Anonymous said...

saidina umar al khattab pernah didatangai oleh seorg ayah yg mngadu akan perihal anaknye yg tidak mndgr ckpnye..lalu di pnggil mngdap keduanya..lalu anknya berkt epde saidina umar..apekah tggjwb seorg ayh pde ank..ni sy ingin ''highlightkan''1-mencri seorg ibu yg baek wt anknye 2- memberi nme yg baik pde anaknya 3- memberikan penddikn islam yg secukupnya..lalu anknye mnjwb nmpknye smua ciri ni xde pde ayh aku..saidian umr mnjwb:nmpknye dlm hal ni kamu yg slah wahai si ayah..

kter sering mndengar akan istilah ank derhaka..tp bagaimner pula ''ibu bapa derhaka''yg tdak memberi pendidkan islam pde ank2nya yg akhirnya anak2 membesar tnpa merasakn Allah tu besar dlm drinya..yg dpt die mngenal akan tujuan hdupya dimuka bumi ini..

kalau membicrekan dr soal hukum..ibu bapa akan dtp pahala dr segala amal kebaikan yg dikerjakan oleh anak2nya ketika belum ia baligh lagi..bgtu juga die juga yg dpt dosa jika anaknye melkukan kejhatan..adepun apabila ank sudh mnginjak usia baligh maka bebanan dosa dan pahala seorg dtggung sndri..ayah dan ibu tdak berdosa lg sekirenya ia telah mendidik dgn elemen agama yg cukup..memberi nsihat akan perlakuan anknya yg dirsekan perlu diperbetulkan..maka terlepasla tggjwb ibu bapa didhpn Allah kelak..

Ramai yag boleh membesarkan anak tp x ramai yg boleh mendidk anak..membesarkan ckup dengan memberi makann,pakaian,perlindungan.Namun didikan adaLAH Sentuhan yg mengakar dlm diri anak-anak..penerapan nilai2 murni dan pembentukn akhlak itulah yg perlu ditekankan dalam dri anak2.ramai yg terlepas pndg..

selain itu..faktor maknan juga mempengruhi hti sseorg..jika seumber rezk kelurag diperolehi dgn duit yg tdak halal dan riba..maka akn mnybbakn kurgnye kebrktan dan hati mnjdi keras..dan inilah yg mnyebabbkn nsihat yg diberikan kurg mnyentuh hati anak2..

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails

kalendar

Penulis Blog

My photo
Seorang pengamal undang-undang syarie yang tinggal di utara tanah air...Nama sebenar adalah Muaz ibn Marzuki al-Hayazi ibn Ahmad al-Kedahi Berminat dengan perkongsian ilmu mengenai Islam.

artikel terkini