9/30/2011

Siri II “Siri Serangan Pemikiran; Islam Liberal dan Pluralisme Agama”



Ringkasan Bab 2 : Perang Pemikiran Agenda Musuh Yang Gencar

Di bawah tajuk ini, penulis telah menjelaskan kepada pembaca mengenai perancangan Yahudi untuk memerangi umat Islam secara pemikiran dan melumpuhkan gerakan Islam. Perancangan jahat mereka ini dikenali sebagai Protokol Yahudi (Protokolat Hukama’ Sohyuni’’- Bahasa Arab). Terdapat beberapa protokol yahudi di antaranya ialah :

a) Protokol Ketiga : Menjadikan negara bukan yahudi sebagai gelnggang pertelegahan manusia dan mereka pula akan memainkan sebagai penyelamat.
b) Protokol Keempat : Menghapuskan segala bentuk kepercayaan agama dan mengantikan perkiraan (sandaran) ilmu hisab dan kebendaan serta lain-lain di dalam hati orang bukan yahudi.
c) Protokol Ketujuh : Menaburkan segala fitnah supaya timbul kekacauan dan permusuhan dan setelah mereka akan melancarkan peperangan.
d) Protokol Kesepuluh : Membawa masuk racun liberalisme ke Negara-negara musuh yahudi supaya mengugat kestabilan politik. Antara perancangannya dengan mengatur kemenangan menyebelahi mereka di dalam pilihanraya.
e) Protokol Keenam Belas : Membangunkan university-universiti dan membentuk graduan supaya patuh kepada pihak berkuasa yahudi.






Ringkasan Bab 3 : Kelompok Orientalis

Orientalis ialah golongan barat yang mengkaji mengenai Islam bukan kerana keimanan tetapi bertujuan mencari kelemahan Islam dan menghentamnya.

Tujuan Orientalis mengkaji agama Islam :
1) Untuk kepentingan agama.
2) Untuk kepentingan diplomasi dan perdagangan bagi disampaikan kepada pegawai yang mempunyai aliran ketimuran.
3) Untuk kepentingan ilmu pengetahuan.
4) Untuk kepentingan penjajahan.

Rancangan Jahat Yahudi :
1) Menulis buku tentang Islam dan memasukkan racun kristinasasi.
2) Menyusup ke dalam akhbar-akhbar tempatan dan sebarkan dakyah dan agama Kristian.
3) Mengadakan persidangan bagi mengatasi permasalahan keislaman.

Orientalis dan Pengaruh Media :
1) Imperialisme Media : Yahudi menyediakan produk dan mengeluarjkan cerita kepada Negara Islam.
2) Imperialisme Budaya : Negara Islam pula mengharapkan rancangan daripada Yahudi.






Ringkasan Bab 4 : Lina Joy dalam Gubra?



Perang budaya adalah satu teror, pemaksaan ke atas keyakinan dan kebudayaan barn sebagai ganti kebudayaa dan keyakinan lama sesuatu umat.
Misi peperangan budaya :
1) Menggoyang keyakinan terhadap agama.
2) Memutuskan keyakinan dari prinsip Islam dan akhirnya menjauhkan diri dari pemikiran efektif.



Kaedahnya ialah :
1) Menggantikan budaya lokal dengan kebudayaan asing.
2) Serangan budaya terhadap nilai-nilai Islam dengan mengunakan pelbagai alasan dan identiti baru yang dicipta.

Sekular pula memberi maksud insiden kotemporari, zaman ini, yakni apa pun implikasi selepas ini tidak penting dan segala hal yang ada harus berubah mengikut zamannya. Sekularis pula ialah golongan akademik-akademik Islam yang telah mempelajari dan terpengaruh dengan pemikiran Orientalis kemudian menjadi boneka dan tali barut mereka untuk menyeleweng dan menjatuhkan umat Islam.

Pluralisme Agama iaitu meruntuhkan kebenaran dan kemurniaan akidah bahawa kepercayaan dan tauhid yang benar hanyalah Allah swt dan Islam. Agenda ini telah dipelopori oleh John Hick. Kamus Oxford pula meyebut sebagai prinsip bahawa pelbagai kelompok dapat hidup harmoni di dalam satu masyarakat.

Beberapa peranan lain sekularisasi iaitu :
Bidang budaya : satu perang yang hampir semua orang tidak peduli, termasuk pendukung gerakan Islam. Ia juga adalah proses kehilangan dunia atau hidup daripada segala yang berbentuk agama atau separa agama, penolakkan semua pandangan yang tertutup da penghancuran semua yang berbentuk kuasa ghaib. Sekularisasi juga membawa perubahan dari satu keadaan beragama kepada yang tidak beragama.



Perubahan telah berlaku ialah memperkenalkan tulisan rumi dan mengenepikan tulisan jawi. Alasan pengantian tersebut ialah :
a) Keadaan masyarakat yang berbilang kaum.
b) Memudahkan bangsa-bangsa asing ini menggunakan bahasa melayu dengan lebih meluas kerana mereka sudah tahu menggunakan bahasa melayu.
c) Boleh membawa kanak-kanak non-melayu memasuki sekolah melayu.
d) Pegawai-pegawai Inggeris akan lebih cekap menggunakan bahasa melayu dengan tulisan rumi.
e) Tulisan jawi mempunyai kekangan terutama untuk perkembangan bahasa dan kehidupan kerana kekaburan ejaan yang menggunakan sistem arab.
f) Daripada alasan tersebut tulisan rumi terus diperkenalkan dan atas permintaan sultan tulisan jawi terus diajarkan terutama kepada mereka yang belajar agama dan al-Quran.

Apa Yang terkandung di dalam GUBRA?
1) Agenda agama itu personal.
2) Agenda agama itu sekadar amar makruf dan tiada nahi mungkar.
3) Agenda maksiat dan gerakkan meghalalkannya.
4) Agenda interfaith ala John Hick dan mesej untuk menunjukkan semua agama menawarkan kebenaran.

0 comments:

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails

kalendar

Penulis Blog

My photo
Seorang pengamal undang-undang syarie yang tinggal di utara tanah air...Nama sebenar adalah Muaz ibn Marzuki al-Hayazi ibn Ahmad al-Kedahi Berminat dengan perkongsian ilmu mengenai Islam.

artikel terkini